Ministerie van Infrastructuur en Milieu

Personenvervoer

Luchtvaart blijft groeien

Luchtvaart blijft groeien

Luchtvaart blijft groeien

Toelichting


Ontwikkeling van het aantal passagiersbewegingen op Schiphol en de regionale luchthavens en aandeel van regionale luchthavens (inclusief transfer) in procenten. Bron: CBS.



  • Tussen 2004 en 2014 is het aantal passagiersbewegingen op Schiphol met bijna 30 procent gegroeid.
  • Het aantal passagiersbewegingen op Schiphol nam in 2014 met 5 procent toe ten opzichte van 2013, tot bijna 55 miljoen. Hierbij gaat het om 17 miljoen intercontinentale reizigers en 38 miljoen reizigers uit Europese landen. Een kleine 60 procent van de reizigers had Schiphol als herkomst- of bestemmingsluchthaven, ruim 40 procent stapte over op Schiphol.
  • Het aantal vliegtuigbewegingen (binnenkomende en uitgaande vluchten) steeg in dezelfde periode met 3 procent, van 423.000 naar 438.000.
  • Het aantal passagiersbewegingen op de regionale luchthavens groeide in 2014 met bijna 9 procent naar 6 miljoen. Het aandeel van de regionale luchthavens ten opzichte van het totaal aantal passagiersbewegingen in Nederland is in de laatste tien jaar verdubbeld naar zo’n 10 procent. 

Verdieping en verklaring

  • De meeste passagiers (44 procent) reisden via Schiphol voor een vakantie of stedenbezoek. Het aandeel vakantiepassagiers steeg tussen 2004 en 2014 met 3 procent. In dezelfde periode daalde het aandeel zakelijke passagiers van 35 naar 31 procent. Het aandeel passagiers voor familiebezoek/vrienden (17 procent) en studie/congressen (4 procent) bleef ongeveer gelijk.
  • Er zijn iets meer zakelijke bezoekers dan uitgaande zakenreizigers op Schiphol. Voor vakantie en stedenbezoek gaan er meer Nederlanders via Schiphol naar het buitenland dan dat buitenlanders ons land bezoeken. Hetzelfde geldt voor het bezoeken van familie en vrienden. De groep overstappers op Schiphol bestaat voor meer dan 40 procent uit zakelijke reizigers.
  • De belangrijkste bestemmingen vanaf Schiphol zijn Londen, Barcelona en Parijs. Bestemmingen in Rusland, Griekenland en Italië zaten in 2014 in de lift.
  • Er is in 2014 vanaf Schiphol gevlogen op 131 intercontinentale bestemmingen en 186 Europese bestemmingen.
  • Het voor- en natransport naar Schiphol verschilt sterk voor Nederlandse reizigers en voor bezoekers. Nederlanders reizen vaak per trein, worden vaak weggebracht met de auto of parkeren op Schiphol. Buitenlanders maken veel gebruik van trein, taxi(bus) of huurauto
  • In totaal (Nederlanders plus bezoekers) reisde in 2014 36 procent per trein naar Schiphol, 26 procent werd weggebracht, 14 procent parkeerde en 13 procent gebruikte een taxi(bus). In de loop der jaren is het percentage ‘weggebracht’ steeds gedaald (40 procent in 1990, 33 procent in 2000, 29 procent in 2010 en 26 procent in 2014).

Voor- en natransport van en naar Schiphol van bezoekers en Nederlanders. Bron: Schiphol enquête.



  • Schiphol is zijn plaats als vierde grootste luchthaven van Europa kwijtgeraakt aan Istanbul, dat een zeer snelle groei doormaakt. Ook Dubai is een sterke concurrent geworden op het verkeer naar Aziatische bestemmingen.

Ontwikkeling passagiers, in miljoenen, op Schiphol en andere internationale luchthavens, 2004-2014. Bron: Websites luchthavens.



Gebruikte afkortingen