Ministerie van Infrastructuur en Milieu

Personenvervoer

Luchtvaart blijft groeien

Luchtvaart blijft groeien

Luchtvaart blijft groeien

Toelichting


Ontwikkeling van het aantal passagierbewegingen op Schiphol en de regionale luchthavens en aandeel regionale luchthavens* (Bron , CBS). *inclusief transfer.


  • Tussen 2005 en 2015 is het aantal passagiersbewegingen op Schiphol met 32 procent gegroeid.
  • Het aantal passagiersbewegingen op Schiphol nam in 2015 met 6 procent toe ten opzichte van 2014, tot ruim 58 miljoen. Hierbij gaat het om 17,6 miljoen intercontinentale reizigers en ruim 40 miljoen reizigers uit Europese landen. Ruim 60 procent van de reizigers had Schiphol als herkomst- of bestemmingsluchthaven, een kleine 40 procent stapte over op Schiphol. Deze verdeling is door de jaren heen vrij stabiel.
  • Het aantal vliegtuigbewegingen (binnenkomende en uitgaande vluchten) steeg in dezelfde periode met 11 procent, van 404.600 naar 450.700.
  • Het aantal passagiersbewegingen op de regionale luchthavens groeide in 2015 met bijna 7 procent naar 6,4 miljoen. Het aandeel van de regionale luchthavens ten opzichte van het totaal aantal passagiersbewegingen in Nederland is in de laatste tien jaar verdubbeld naar zo’n 10 procent.
  • Het aantal reizigerskilometers dat Nederlanders in 2015 met het vliegtuig hebben afgelegd wordt door het KiM geschat op 75 miljard. Dat is een derde meer dan de 56 miljard reizigerskilometers in 2005. Daarmee is luchtvaart, gemeten in reizigerskilometers, de tweede modaliteit na de autobestuurder (97,5 miljard reizigerskilometer) waarmee gereisd wordt.
  • De belangrijkste bestemmingen vanaf Schiphol zijn Londen, Barcelona en Parijs. Intercontinentaal zijn dat Atlanta, Dubai en New York.  Bestemmingen in Ierland, Italië en Canada zaten in 2015 in de lift.
  • Er is in 2015 vanaf Schiphol gevlogen op 134 intercontinentale bestemmingen en 188 Europese bestemmingen.

Verdieping en verklaring


Motieven van bezoekers en Nederlanders (in miljoenen passagierbewegingen). Bron: Schiphol Continu Onderzoek (2015).


  • De meeste passagiersbewegingen (45 procent) gaan via Schiphol voor een vakantie (incl. kort stedenbezoek). Dit aandeel steeg tussen 2005 en 2015 met 5 procent. In dezelfde periode daalde het aandeel zakelijke passagiersbewegingen van 36 naar 31 procent. Het aandeel passagiersbewegingen voor familiebezoek/vrienden (19 procent) en studie/congressen (4 procent) bleef ongeveer gelijk.
  • Er zijn iets meer zakelijke bezoekers dan uitgaande zakenreizigers op Schiphol. Voor vakantie gaan er meer Nederlanders via Schiphol naar het buitenland dan dat buitenlanders ons land bezoeken. Hetzelfde geldt voor het bezoeken van familie en vrienden. De groep overstappers op Schiphol bestaat voor 34 procent uit zakelijke reizigers.
  • In totaal (Nederlanders plus bezoekers) reisden in 2015 37 procent per trein naar Schiphol, 23 procent werd weggebracht, 13 procent parkeerde de auto en 15 procent gebruikte een taxi(bus). In de loop der jaren is het percentage ‘weggebracht’ gedaald van 40 procent in 1990, (33 procent in 2000, 29 procent in 2010) naar 23 procent in 2015.
  • Het voor- en natransport naar Schiphol verschilt sterk voor Nederlandse reizigers en voor bezoekers. Nederlanders reizen vaak per trein, worden vaak weggebracht met de auto of parkeren op Schiphol. Buitenlandse bezoekers maken veel gebruik van trein, taxi(bus) of huurauto.

Vervoerwijzen van/naar Schiphol van buitenlanders en Nederlanders. Bron: Schiphol Continu Onderzoek (2015).


  • Istanbul passeerde Schiphol en Frankfurt en is nu de derde Europese luchthaven qua aantal passagiersbewegingen. Dubai is in 2015 de grote Europese luchthavens voorbijgeschoten.

Ontwikkeling aantal passagiersbewegingen, in miljoenen op grote Europese luchthavens en Dubai. Bron: luchthavenwebsites, bewerking KiM.


Achtergrond


ODF-bestanden Personenvervoer


Gebruikte afkortingen