Ministerie van Infrastructuur en Milieu

Personenvervoer

Schiphol tweede ‘hub’ luchthaven van Europa

Schiphol tweede ‘hub’ luchthaven van Europa

Schiphol tweede ‘hub’ luchthaven van Europa

Toelichting

  • Binnen Europa staat Amsterdam-Schiphol in de top vier van zowel de directe connectiviteit als van de totale connectiviteit (SEO, 2016).

Directe en indirecte connectiviteit van Europese luchthavens. Bron SEO, 2016 (gegevens voor de dienstregeling van juni-2016).


  • De directe connectiviteit is het aantal rechtstreekse bestemmingen dat in een week bereikt kan worden. De indirecte connectiviteit is het aantal bestemmingen dat met 1 overstap bereikt kan worden; hierbij is gewogen voor de extra tijd die nodig is voor de transfer op de overstap-luchthaven en de omvliegtijd ten opzichte van een rechtstreekse verbinding. De totale connectiviteit is de som van directe en indirecte connectiviteit. De hub-connectiviteit geeft aan hoeveel bestemmingen via Schiphol bereikt kunnen worden. Wederom gewogen voor overstaptijd en omvliegen. Amsterdam heeft na Frankfurt de hoogste score, hetgeen aangeeft dat deze twee luchthavens een uitgekiende hub-strategie hebben met verschillende golven waarin vliegtuigen aankomen, passagiers overstappen en de vliegtuigen weer vertrekken. Ook wereldwijd staan deze twee luchthavens aan de top als hub-luchthaven.

Hub connectiviteit, top 6 Europese luchthavens, 2016. Bron: SEO


  • Sinds de crisis van 2008 is het aantal verbindingen vanaf Schiphol met maar liefst 40 procent gegroeid.

Verdieping en verklaring

  • De groei van de hubconnectiviteit van Schiphol is voor een belangrijk deel te danken aan de hubstrategie van Air France/KLM en aan de toename van de zogenoemde prijsvechters die Schiphol gebruiken, en dan vooral EasyJet, Flybe en Vueling.
  • Het aandeel Low-Cost maatschappijen op Schiphol is de laatste jaren gegroeid van 10 procent in 2005 naar 12,2 procent in 2015.
  • EasyJet is de tweede maatschappij geworden op Schiphol.
  • EasyJet bedient een Europees netwerk met zo’n 40 bestemmingen uit Amsterdam.  Flybe voert vanuit 8 plaatsen in Engeland met kleinere vliegtuigen passagiers aan naar Schiphol.  Vueling vliegt naar 8 plaatsen in Spanje.
  • De kracht van Schiphol ligt vooral in het door KLM opgezette fijnmazige netwerk van verbindingen  in Europa met kleinere luchthavens. Passagiers worden van daaruit aangevoerd naar Amsterdam om dan over te stappen naar directe, langere vluchten in Europa of intercontinentale vluchten. Naar alle werelddelen, behalve Afrika, heeft Schiphol een sterke positie als het gaat om snelle en directe verbindingen (SEO, 2016).
  • Van belang voor het succes van Schiphol is ook de situatie in Engelse luchthavens. Heathrow en Gatwick worden vrijwel maximaal benut. Reizigers uit andere Engelse steden gebruiken daarom relatief vaak Amsterdam als overstap luchthaven. Er wordt al decennia gesteggeld over een extra baan bij Heathrow of Gatwick. Achtereenvolgende regeringen hebben een beslissing voor zich uit geschoven.
  • De hoge Engelse luchthavenbelasting maakt het voor verre vluchten rendabel om via Amsterdam te reizen.
  • Het 1 terminal concept op Schiphol maakt het overstappen op Schiphol veel eenvoudiger dan op luchthavens die meerdere terminals kennen met extra transport tussen die terminals.

Aantal vluchten van en naar Schiphol en rangorde uitgesplitst naar luchtvaartmaatschappij 2005 en 2015. Bron: Schiphol.


Achtergrond


ODF-bestanden Personenvervoer


Gebruikte afkortingen