Ministerie van Infrastructuur en Milieu

Soorten sociaal-recreatieve mobiliteit

Sporten

Sporten

Sporten


Sporten naar vervoerwijzen en activiteiten

Sporten naar leeftijd en huishoudenssamenstelling

Sporten naar sociale klasse en opleidingsniveau

Sporten naar stedelijkheid

Sporten naar afgelegde afstanden

Sporten naar dagen van de week

Sporten naar uren van de dag

Sporten met anderen


Sporten naar vervoerwijzen en activiteiten

Verdeling van aantal reizigerskilometers voor sporten over vervoerwijzen, in 2012/2013.
Bron: NBTC (CVTO ’12-’13)


  • Om te sporten maken Nederlanders jaarlijks 619 miljoen dagtochten, waarvoor ze in totaal 7,4 miljard kilometers overbruggen. Ruim een derde van de dagtochten en bijna 60% van de overbrugde kilometers leggen ze per auto af (respectievelijk 225 miljoen dagtochten, 4,4 miljard autoreizigerskilometers en 2,3 miljard autovoertuigkilometers).

Verdeling van de autoreizigerskilometers voor sporten naar soort activiteiten, 2012/2013.
Bron: NBTC (CVTO ’12-’13)


  • Ruim een vijfde van de voor sporten afgelegde autoreizigerskilometers is gerelateerd aan het bezoek aan sportscholen voor fitness, aerobics, steps en dergelijke. Ook om te voetballen overbruggen Nederlanders veel kilometers: in totaal bijna 50 miljoen kilometer per jaar (exclusief de kilometers die worden afgelegd om naar voetbal te kijken als supporter of anderszins). Een tiende van de sportgerelateerde autoreizigerskilometers houdt verband met de wandelsport. 

Sporten naar leeftijd en huishoudenssamenstelling

Verdeling van de autoreizigerskilometers voor sporten naar leeftijd en huishoudenssamenstelling, 2012/2013.
Bron: NBTC (CVTO ’12-’13)


  • Ruim 15% van alle autoreizigerskilometers die worden afgelegd voor sportactiviteiten, komt voor rekening van een tweepersoonshuishouden in de leeftijd van 50 tot 65 jaar.
  • Volwassenen met kinderen zijn goed voor ruim een vijfde van alle autoreizigerskilometers voor sporten (en hun kinderen voor een additionele 23%).
  • Een kwart van de afgelegde autoreizigerskilometers om te sporten wordt (als passagier) afgelegd door kinderen en tieners in de leeftijd tot 18 jaar.

Sporten naar sociale klasse en opleidingsniveau

Verdeling van de autoreizigerskilometers voor sporten naar sociale klasse en opleidingsniveau, 2012/2013.
Bron: NBTC (CVTO ’12-’13)


  • Een kwart van alle autoreizigerskilometers voor sportactiviteiten wordt afgelegd door personen uit de minder of minst welgestelde sociale klasse (bijv. kleine middenstanders, lager kantoorpersoneel, geschoolde arbeiders of ongeschoolde werknemers). De meest welgestelden (directeuren van grote ondernemingen, hoge ambtenaren en vrije beroepen) zijn goed voor bijna 30% van de voor het sporten afgelegde autoreizigerskilometers.
  • 45% van de afgelegde autoreizigerskilometers om te sporten is voor rekening van de hoger opgeleiden (met een hbo- of wo-diploma). Mensen met een lage of geen opleiding nemen een vijfde van de autoreizigerskilometers om te sporten voor hun rekening.

Sporten naar stedelijkheid

Verdeling van de autoreizigerskilometers voor sporten naar stedelijkheid van de woonlocatie, 2012/2013.
Bron: NBTC (CVTO ’12-’13)


  • De helft van alle autoreizigerskilometers die worden afgelegd om te sporten, zijn gerelateerd aan sterk of zeer sterk stedelijke gebieden. Bijna 15% van de autoreizigerskilometers is gerelateerd aan niet-stedelijke gebieden. 

Sporten naar afgelegde afstanden

Verdeling van de autoritten voor sporten naar afstandsklassen, 2012/2013.
Bron: NBTC (CVTO ’12-’13)


  • De gemiddelde afstand van voor sporten afgelegde autoritten bedraagt 9,7 kilometer (enkele reis). Om te kunnen duiken, wielrennen en mountainbiken leggen Nederlanders aanzienlijk grotere afstanden af, respectievelijk 22, 24 en 26 kilometer per enkele reis.
  • Van alle autoritten om te sporten gaat bijna de helft over een afstand van maximaal 5 kilometer, bijna drie kwart reikt niet verder dan 10 kilometer en bijna 90% heeft een maximale afstand van 20 kilometer. Slechts 4% van alle voor het sporten afgelegde autoritten omspant een afstand van 50 kilometer of meer.
  • De helft van alle autoritten voor sporten heeft een bestemming binnen de grenzen van de gemeente waaruit men vertrekt.

Sporten naar dagen van de week

Verdeling van de autoritten voor sporten naar dagen van de week, 2012/2013.
Bron: NBTC (CVTO ’12-’13)


  • Bijna 80% van alle sportgerelateerde autoritten vindt plaats op doordeweekse dagen. Vooral op woensdag en maandag is men vaak voor dit doeleinde onderweg (respectievelijk 18% en 17% van alle autoritten). Zaterdag en zondag hebben tezamen een aandeel van 22% van de totale sportgerelateerde mobiliteit.

Sporten naar uren van de dag

Verdeling van de autoritten voor sporten naar uren en dagen van de week, 2012/2013.
Bron: NBTC (CVTO ’12-’13)


  • Op doordeweekse dagen vindt het merendeel van alle sportgerelateerde autoritten plaats gedurende de avonduren, met een piek tussen 20.00 en 21.00 uur. Ook tijdens de middaguren doordeweeks zijn veel Nederlanders per auto onderweg om te sporten, met een piek tussen 14.00 en 16.00 uur. In het weekend ligt de piek tijdens de ochtenduren.

Sporten met anderen

Verdeling van de autoritten voor sporten naar bezettingsgraad van de auto, 2012/2013.
Bron: NBTC (CVTO ’12-’13)


  • Ruim een derde van alle autoritten om te sporten leggen Nederlandse automobilisten alleen af. In een kwart van de gevallen reist men met zijn tweeën en in een derde van de gevallen met drie of meer personen. Bij opvallend veel autoritten gaat het om groepen van zeven personen of meer (bijna een vijfde van alle autoritten om te sporten). De bezettingsgraad (de verhouding tussen het aantal reizigerskilometers en het aantal voertuigkilometers) komt uit op 1,9. Dit is relatief hoog. 
Gebruikte afkortingen